Na obraze
Na jezu1 zachytil Miloš Jiránek (1875–1911) svého bratra Ladislava na zdi vorové propusti Šítkovského jezu, který se nachází mezi Slovanským a Dětským ostrovem v Praze.
2 Atletické mužské tělo, červené sportovní trenýrky a prudce tekoucí voda jsou zde výrazem vitalismu příznačného pro moderní dobu. Jejím důležitým projevem byl právě sport, který Jiránek tematizoval i ve svém nejslavnějším obraze
Sprchy v pražském Sokole (1901–1903) nebo v dílech s námětem fotbalu (1901–1902), jehož nadšeným příznivcem byl.
Přímým předstupněm obrazu
Na jezu je o něco starší
Soumrak (Nad jezem) z roku 1900. Ladislav v něm sedí na zídce Rašínova nábřeží, pod níž je opět vidět kousek Šítkovského jezu. Podobně jako jindy si Jiránek finální obraz připravil řadou kresebných a malířských studií a nakonec pro něj použil rubovou stranu plátna
Zbojnická cesta (1905); také tento postup u něj nebyl ničím neobvyklým. Zbojnická cesta je jediné dokončené dílo zamýšleného
Zbojnického cyklu, do nějž chtěl vložit zkušenost ze svých cest po Moravě a Slovensku. Původně ho koncipoval jako sérii několika monumentálních pláten, oslavujících svobodu člověka a jeho spojení s přírodou a kosmem, ambiciózní záměr se mu však nepodařilo naplnit. Nebyl spokojen už s tímto prvním obrazem, a tak se soubor pokusil realizovat alespoň jako grafické album. Ani to však nakonec nedovedl do finální podoby.
3
1 K obrazu podrobněji viz WINTER, Tomáš:
Miloš Jiránek, Na jezu, 1905–06, katalog výstavy, GAVU Cheb, 10. 1 – 31. 3. 2019. Dostuné
online.
2 Dětský ostrov je vidět vpravo vzadu. Dnes by pozadí scény tvořil Jiráskův most, postavený v letech 1929–1931.
3 Více viz WINTER, Tomáš:
Miloš Jiránek, Zbojnická cesta, 1905, katalog výstavy, GAVU Cheb, 19. 4. – 27. 6. 2021. Dostupné
online.