Open Travel, s.r.o.
nám. 14. října 2, 15000 Praha 5 - Smíchov
Raný obraz Karla Holana (1893–1953) Fotbalové hřiště1 pochází ze závěrečných let jeho studií. Obrazy z té doby, jako například Utopená (1919) či Ambulance (1922), patří k ikonickým projevům českého sociálního umění dvacátých let. Na chebském obraze se sice takto drastické náměty neobjevují, ale i on se vztahuje k životu obyčejných lidí. Na jednom místě je zde soustředěno hned několik druhů lidových zábav a atrakcí – fotbalové utkání, cirkus s maringotkami, pouťové houpačky, provazochodec a zmrzlinář. Výjev se odehrává na jakémsi blíže neupřesněném pražském předměstí. S centrem metropole už ho sice propojila tramvaj, barokní kostelík a vzrostlé stromy však ještě odkazují k původní vesnici za hranicemi historické Prahy, kterou pomalu začínají pohlcovat bloky činžáků.
1 Obraz je známý hned pod třemi různými názvy, což souvisí s četností zobrazených motivů. Těsně po svém vzniku byl v časopise Život publikován jako Cirkus, do sbírek galerie byl v roce 1963 zakoupen s titulem Fotbalové hřiště a konečně v monografii Zdeňka Šmída se objevuje jako Nedělní odpoledne. Srov. Život. Sborník výtvarného odboru Umělecké besedy, ročník 1921, s. 51; ŠMÍD, Jiří: Karel Holan, Praha 1984, s. 13.
Líbí se Vám toto dílo? Napište nám