V prvním období své tvorby, zhruba do roku 1942, maloval Kamil Lhoták v záměrně naivizujícím stylu, výrazně odlišném od jemného, takřka magického realismu, kterým se u něj vyznačuje etapa následující, spojená s jeho vstupem do Skupiny 42. Se značnou dávkou nostalgie tehdy zobrazoval svět už překonaných technických vynálezů, ať to byli jezdci na vysokých kolech, kolesové parníky, první automobily, a především balony. Druhou výraznou skupinu představují práce inspirované historickými fotografiemi z novin a časopisů, a zobrazující tak konkrétní události (Vražda v Holešovicích 1899, scény z války Severu proti Jihu). Oba tematické okruhy se protnuly v tomto obraze, jednom z mnoha, na nichž zachytil slavný balon Ressel. Jde o vůbec první balon České aeronautické společnosti. Ta si jej v roce 1893 objednala od proslulé francouzské firmy Godard a nazvala jej podle vynálezce Josefa Ressela. Dne 22. října 1893 v něm poprvé vzlétli zakladatelé českého balonového létání František Hůlka a Ferdinand Wandas.
Význam obrazu podtrhuje, že jeho výřez se objevil na obálkách prvních dvou Lhotákových monografií od Františka Dvořáka (1958, 1985).